Ordförande har ordet sept.-okt. 2019.

Hej klubbvänner.

Sensommar med en fantastisk augustimånad, iallafall när det gäller värme. Ibland blev vi lite blöta, och åskan vandrade över våra huvuden på flera håll i vårt avlånga land.

Många har varit ute och rullat på vägarna och tipsat oss andra om bra ställplaster, intressanta platser att besöka och även med inslag av mattips.

Fler och fler Kabe ägare har under sommaren sökt medlemsskap i klubben. Några har via foldern som följer med nya bilar fått information om vår klubb, andra har fått tips av er medlemmar och några har fått tips via återförsäljare.

De flesta har jag nu talat med i telefon och hälsat välkomna till klubben samt fått ta del av deras förväntningar på medlemskapet. Som medlem kan du bidra till introduktionen av nya klubbvänner  genom att ta kontakt med dem som bor i ditt närområde och bjuda in dem till någon av våra klubbträffar.

Ny medlemslista finns nu under ”Medlemssidor” (kontrollera gärna så klubben har aktuella uppgifter)

De träffar som återstår nu efter Elmia är Ölands Skördefest med start 26 september på Ekerum Resort och som fortsätter i Borgholm.

Därefter är det Oktoberfest i Jönköping 17-20 oktober. Där samtliga Kabe-klubbar är inbjudna. Det är ett samarrangemang med Kabe. Anmälningstiden går ut 22 september.

Vidare information ser du under ”Aktiviteter.”

Nytt på husbilsfronten.

Vid förra ordförande har ordet kunde jag skriva om en viss optimism när det gäller skatt på nya husbilar enligt bonus-malus systemet. Ändringen från att mäta bränsledeklarationscykeln enligt NEDC till den mera verklighetsanpassad, cykeln WLTP kommer att medföra en skatt på husbilar som kan jämställas med fordon i yrkestrafik. Ny skatt kanske hamnar på 23-30.000 i årsskatt.

Transport styrelsen gav under sommaren signaler i en tidningsartikel om att husbilar inte skulle drabbas av den nya skatten. Nu vet vi att så blir det inte.

Tänk viket administrativt krångel det kommer att bli hos både Transportstyrelsen och försäkringsbolag när nya husbilsägare ställer av och på sina husbilar mycket oftare än vad som sker idag. 

Branschen med husbilstillverkare deras återförsäljare samt campingbranschen börjar redan se om sitt hus för ytterligare en nedgång  efter förra årets införande av det 3-åriga bonus-malus systemet.

Vad är vinsten ?

Kabe har under Elmia mässan vist upp sitt nya program av fyra olika modellserier : Classic, Royal, Crown och imperial. Fiat kommer fortfarande vara basen i många av modellerna. Crown serien bygger på nya Mercedes Sprinter. Antalet modeller har aldrig varit så många tidigare.

Den stora överraskningen är ju trots allt den nya och stora Van på nästan 7 m lång som visades. Bakhjulsdift är standard men det går även att 4 hjulsdrift. den bygger på Mercedes Sprint med förhöjt tak. Bilen är rustad för åretrunt bruk precis som alla andra Kabe husbilar.

Fiat Ducatos nya miljövänligare och bränslesnålare motorer ersätter de gamla med nya Euro 6D-TEMP-motorer som uppfyller de strängare utsläppskraven som börjar gälla i september.

Den största förändringen är är ändå den nya nioväxlade automatlådan som ersätter den av många kritiserade robotlådan.

När vi köpte vår 810 så var jag själv mycket tveksam till robotlådan. Min erfarenhet av Volvos automatlådor var givetvis en faktor som påverkade. Efter att fem år kört med robotlådan i

ca 6000 mil har jag ändrat uppfattning. Växlar lite senare och kanske lite trögare, men vad gör det, mer bråttom har man ju inte när vi är ute och åker. Husbil över 3,5 ton är åndå hastighetsbegränsad i många länder. Den är bra att köra !

Klubbträffen på Elmia i torsdags med varmkorv och tillbehör var välbesökt. Glädjande att flera av våra ny klubbvänner kom och deltog. Det var några kvar i tältet när jag gick vid 21:et tiden. 

Kabe-byns deltagare hade på lördagen en träff i tältet. Det här året hade vi tagit bort mat genom catering. Var och en tog med det som man ville äta och dricka själv. Inga protester som nått mitt öra, utan alla verkade tycka att det var bra. 

Klubbresa två.

I dag  på söndag direkt  efter Elmia är vi ett antal klubbvänner som startar första etappen av vår resa till Italien. Under färden genom Tysklands kommer vi att stanna i Kötz för att göra studiebesök på AL-KO:s fabrik för tillverkning av chassi. Där kommer den som vill att få provköra bilar med olika fjädringssystem. Därefter blir det färd mot Gardasjön där våra medlemmar Roseanna & Jan Wallinder tar emot oss för vidare färd till olika platser i Italien.

Nya medlemmar.

Vi hälsar följande medlar välkomna.

851 Irén Olander, Katrineholm 852 Magnus Andersson, Värnamo

853 Stefan & Eja Nordberg, Arnäsvall 854 Per Ramberg, Surahammar

855 Mats Lindlöf, Västerljung 856 Lei Ahnlund, Örnsköldsvik

857 Ann-Charlotte Alexandersson,Lidköping

858 Mats Håkansson, Olofström 859 Anton Johansson, Sibbhult

860 Susanne Wiberg, Falkenberg 861 Gösta Jansson, Sundsvall

862 Jan-Åke Andersson, Åsa

Vi möts framöver.

Lars Kjellgren