Fråga.
Hej Jan.
Det kanske kan vara värt att nämna att de husbilar som har batteriladdaren av typen MCA1215 kan hantera LiFe (Litium) batteri med omställning av en av de fyra DIP-brytarna. Detta gör att det 115Ah batteriet som sitter t.ex. i vår Travelmaster 780 LXL kan ersättas rakt av med t.ex. Victron Energy Superpack 12.8/100 med integrerad BMS. Man erhåller dubbla kapaciteten samt en viktbesparing om ca 15kg. Ifall en nöjer sig med ett batteri med lägre kapacitet så går det att spara i vikt ca 3kg till (och ett par tusenlappar på priset). Jag har sett att ett flertal LiFe batterileverantörer säljer batteri samt laddare i ett paket. Denna inkluderade laddare kan behövas för de som har äldre ekipage. De leverantörer jag talat med påstår också att den solcellsregulator som finns som standard i vår 780 LXL -18 fungerar ihop med LiFe batterier.
Seppo Honkanen
Svar.
Hej
Du har helt rätt jag har MCA 1235 och enligt batterileverantören så ska man ta bort temperatur givaren och ställa om laddaren enligt rekommendationen som följer med batteriet.Batteriet ska ha integrerad BMS i annat fall så finns det köpa till det som behövs.
MvhJanne