Välkommen till KABE Husbilsklubb årsmöte, som i år hålls via den digitala plattformen Teams. Nedan följer instruktioner och riktlinjer som är bra att läsa igenom innan mötet.
Inför mötet
Årsmötet äger rum lördag den 15 maj kl. 11:00.
Från klockan 10.00 kommer den digitala mötesplatsen öppna för ”mingel” och möjlighet ges för test av chatt- och mikrofonfunktioner.
Anmälan om deltagande på årsmötet
Du som önskar delta på årsmötet måste anmäla dig via mejl till ordforande@kabehusbilsklubb.se, senast den 12 maj. I mejlet skriver du på Ämne-raden Årsmöteanmälan. I textfältet skriver du endast,
1. Medlemsnummer
2. För- och Efternamn (endast en person)
3. E-postadress dit länken skall sändas
Alla som anmält sig till mötet kommer att få en kalenderinbjudan till sin e-post med en länk för att ansluta till mötet. Länken kommer att finns i din inkorg på torsdag kväll 13 maj.
Så fort du fått länken kan du testa att ansluta. Vi rekommenderar de som inte tidigare haft ett digitalt möte genom Teams att ansluta och ta reda på hur inloggningsprocessen fungerar.
Har du tekniska frågor innan mötet är du välkommen att kontakta rolf.gustafsson@essio.se för support. Under mötet kommer vi inte att kunna ha någon teknisk support. Så försäkra dig i god tid innan att allt fungerar för dig.
Teams
Teams är ett digitalt mötesforum som tillhandahålls av Microsoft i Office 365. Det går att ansluta antingen genom ett befintligt konto på Office 365, genom att ladda ner appen (från App Store för iPhone och Google Play för Android) eller direkt genom webbläsaren, utan ett konto. De webbläsare som fungerar är Internet Explorer 11, Microsoft Edge samt den senaste versionen av Chrome och Firefox.
Ansluta till mötet
I den inbjudan du får via e-post finns en länk med texten Klicka här för att delta i mötet. När du klickar på länken kan du välja mellan att ansluta i Teams-appen eller via webben. Har du kommit så långt kommer din skärm att visa en inloggningsbild med denna knapp, . Här kan du se en video om hur du ansluter till ett Teams möte.
Röstning, chatt och övriga uppmaningar
För att mötet ska kunna genomföras på ett så smidigt sätt som möjligt har vi satt upp ett antal generella förhållningssätt.
Röstning
Röstning kommer att ske genom tyst acklamation, vilket innebär att mötesordförande tydligt kommer att deklarera att det är dags för röstning.
Istället för den sedvanliga ”JA – NEJ” frågan kommer ordförande fråga om ”någon är emot?”
Du bifaller genom att vara tyst. Efter ca 20 sekunder slår ordförande klubban och går vidare om ingen meddelat i chatten. Du som är emot, eller vill yttra dig, skriver ditt medlemsnummer och namn i chatten. Chatten når du genom att klicka på knappen ”Visa konversation”, . Skrivfältet dyker upp nere till höger på din skärm och du skriver in dina uppgifter (medlemsnummer och namn) och skickar genom att klicka på den lila pilen.
Sluten omröstning
En sluten omröstning går inte att genomföra i Teams.
Chatt
Vi kommer under mötet att använda oss av chatten för att erhålla ordet eller rösta emot på en fråga. Det är bra att ha chatten uppe genom hela mötet. Chatten får du tillgång till genom att klicka på knappen, ”Visa konversation” i panelen. Se bilden ovan.
Din synlighet (symbolen för kameran) och mikrofon framgår av hur dessa båda symboler är markerade. När kameran och mikrofonen är avstängda ser de ut så här, med ett streck över respektive symbol. Under mötet skall mikrofonen och kameran vara avstängd. Det är först när du får ordet, efter att du skrivit i chatten, som du slår på kameran och mikrofonen, efter att ordförande givit dig ordet genom att säga, ordet går till N N. När du är klar stänger du av dem igen.
Årsmöteshandlingar
Samtliga möteshandlingar finns under fliken MEDLEMSSIDOR och Dokument.
Dagordningen kan du se här nedan.
Välkommen till årsmötet
önskar
Styrelsen