Ordförande har ordet maj-juni 2019.

Klubbvänner.

Dagsaktuellt.

Under senaste veckan är det nog många husbilsägare som satte kaffet i vrångstrupen när man fick ta del av Trafikverkets krocktest av hel-och halvintegrerade husbilar när det presenterades i SVT.

Att bilarna är byggda enligt de regler som gäller för specialfordon är ingen tröst när det smäller och olyckan är framme. Här finns utrymme för utveckling av säkerhetsåtgärder inom branschen.

De senaste dagarna har flera organisationer kommenterat krocktesten och det finns starka  skäl att ta del av deras synpunkter och vidareutveckla säkerheten i våra framtida husbilar. 

Under tiden  gör vi förare vårt bästa genom ett ansvarsfullt uppträdande bidra till minimering av olyckor både när vi kör husbil och personbil.

I dagsläget har så långt jag vet inte någon tillverkare kommenterat den genomförda krocktesterna.

När det gäller KABE så finns det ingen kommentar i nuläget.

På KABE:s hemsida kan man ta del av de helintigrerade bilarnas uppbyggnad fram.

www.kabe.se finns en film om sammanfogning av bil-och bodel.

De olika kommentarer som finns hittar ni på,http://husvagnsbranschen.se och www.husbilhusvagn.se

Ni som är medlemmar i Caravan Club kan läsa kommentarer och förslag till en första åtgärd i senaste medlemsinfo i maj.

Nyregistrering och fordonsskatt.

Utvecklingen på nyregistrering av husbilar har en drastisk nedgång under jan-april i år med nästan hälften jämfört med förra året.

I vårt grannland Tyskland är det nya rekord på nybilsförsäljningen av husbilar.

Osäkerheten med ytterligare en förändring av skatten på husbilar har givetvis betydelse för viljan att köpa/byta husbil.

En husbil som köptes våren 2018 hade en årsskatt på 7.000 kr fick om den inköptes efter 1 juli med det nya Bonus-Malus skatten fått en årskatt på 14.500 kr de tre första åren.

Den första september 2018 infördes en ny mätmetod WLTP. De värden som mäts enligt den nya metoden blir högre än med tidigare metod. Om det kommer att bilda grund för nya skatten på husbil från1 september i år alternativt 1 januari 2020 så kan den nya skatten bli 23.000-28.000 kr 

de tre första åren. 

Den som framöver köper en ny husbil med förmodligen bättre utsläppsvärden får betala betydligt högra fordonskatt än vi som kör med äldre bilar och med i många fall sämre utsläppsvärden.

Här krävs att våra myndigheter tänker om.

Husbilsförsäkring.

Kabe har bildat ett försäkringsbolag i samverkan med Atlantica under namnet KABRIA med syfte att erbjuda försäkring av husvagnar och husbilar.

Det som kanske i första hand skiljer detta bolag gentemot andra är att det är ofta billigare premie , det går inte att ställa av fordonet under försäkringsåret och försäkringen gäller bara inom Norden

Rent allmänt finns det skäl att lite då och då jämföra sin husbilsförsäkring då både premie och villkor ändras med tiden. Flera försäkringsbolag erbjuder ju även rabatter om man tecknar flera försäkringar.

Framöver.

Det som närmast väntar är anmälan till klubbresan i september med rundresa i Italien. 

Nu på lördag den 18 maj kan Du/Ni först anmäla er. Se vidare inf. på hemsidan under ”Medlemssidor” Det  är begränsat antal platser.

Helgen den 24-26 maj är det klubbträff med Boulmästerskap i Kolbäck.

Därefter blir det årsmöte i Mora  som startar med ankomst den 30 maj och själva årsmötet den 1 juni. Den 2 juni avslutas årsmöteshelgen. 

Det som fortsätter är klubbresan till Norge med ca 10 bilar med hopp om en skön resa och gott väder.

De som bokat biljetter till Elmia och som kommer på årsmötet får sina biljetter i Mora. Resterande skickas hem i rek.brev.

Träffen i Vårgårda den 7-9 juni är fulltecknad.

Inför sommarens resor.

Viss är det en roligt att planera inför den här husbilssäsongen. Det är ibland svårt att välja vart man vill åka, vill jag åka en nästan oplanerad resa och se vad det för med sig av upplevelser, eller vilja jag planera lite grundligare. Ibland säger man att planering är halva resan och det kanske stämmer.

Vi valde något mitt i mellan. med start i Partille ,båt till Helsingfors och fira midsommar där, rundresa i östra Finland, med mål i Torneå/Happarande eller längre norr ut, (beroende på väder) Därefter vända söderut och göra nedslag i norra/nordvästra Sverige och se när vi kommer hem.

Ny medlem.

Denna gången hälsar vi 829 Thony Kärnfors. Ljungskile välkommen till klubben.

Vi möts framöver.

Lars Kjellgren