Ordförandes månadsbrev Mars – April.

Ordförande har ordet          

Hej mina vänner

Hoppas att allt är bra med alla våra medlemmar. I våran familj flyter livet på och vi är nöjda. Vi har haft vår husbil på service och fått motorn fixad som Fiat kallade till, så nu hoppas vi kunna rulla mycket i sommar. Om man nu ska säga någon nackdel med att åka på vintern så är det att bilen blir så otroligt smutsig, men det är bara att tvätta så fort det blir plus- grader.

Inom kort så kommer f ö anmälan till årsmötet att presenteras här på hemsidan.

Elmia

Det finns fortfarande ett fåtal biljetter kvar till Elmiamässan onsdagen 5 -sep- söndagen 9 sep.

Önskar man köpa biljett till mässan ska ni skicka ett mail till kassör Maritha Johansson : val_borg@hotmail.com (OBS understrecket i adressen) och samtidigt sätta in 1 200 kr på klubbens BG-konto 771-8919.

I anmälan ska ni skriva namn, medlemsnummer och mailadress så vi kan nå er. Maritha kommer att bekräfta om ni erhållit en biljett.

KABE:s VD Får Nytt Jobb

Efter två år som VD för Kabe lämnar Peter Carenborn sitt uppdrag för att t v bli ansvarig för KABE Adria Center i Öggestorp samt konsumentförsäljningen av Kabes-, Adrias-, och Kamas fritidsprodukter.

Med omedelbar verkan tar koncernchef Alf Ekström över som VD.

-Vi tackar Peter för hans insatser i Kabe och är glada för att han under en tid blir kvar i koncernen, skriver Kabe i ett pressmeddelande.

Kabe har redan inlett en rekryteringsprocess för att hitta en ny VD

Lite om Lastbilar

Jag har fått frågan om hur det är att köra lastbil, så tänkte skriva lite om det. Först om hastigheten; Svenska lastbilar med släp har ALLTID hastighets-begränsning på 80 Km/t.

De ska också vara spärrade på 89 km och  med bara lastbil så får man köra 89 på motorväg.

Förarregler: För att få köra lastbil yrkesmässigt krävs vid sidan av körkortet, ett s k YKB-kort, dvs Yrkeskompetens bevis. Den som tog lastbilskörkort före 2009 ska gå 35 timmar kurs och kostnaden är ca 6 000 kr.

 

För ”nybörjare” som tagit körkort efter 2009 så är kursen 140 timmar till en kostnad på ca 20 000 kr. Detta kort ska förnyas vart femte år. Kortet gäller i hela EU och för alla som kör lastbil.

Alla tunga lastbilar har en färdskrivare. I en digital färdskrivare har man ett kort som påminner om ett körkort som man sätter i färdskrivaren vid dagens början som sedan registrerar alla körningar och raster. Man får köra max 9 timmar per dag, Förare kan vid två tillfällen på två veckor utöka till 10 timmars körtid som då måste kompenseras till kommande vecka. Färdskrivaren måste besiktigas vart annat år vid en godkänd verkstad.

Några priser:

En timmerbil kostar ca två miljoner kr,

En kran ca 600 000 kr

Släp ca 90 0000 kr

Ett normalt timmerbilsekipage väger olastad 20-23 ton.

Man får idag köra ett ekipage på 64 ton på svenska vägar.

Bilen får väga max 26 ton och släpet max 38 ton.

Alla tunga fordon ska besiktigas varje år. Ägare av en svensk lastbil betalar ca 12 000 kr i vägavgift varje år. Även utländska bilar betalar vägavgift och kostnaderna baseras på bilens vikt och på den tid bilen körs i Sverige.

Jag är ingen expert på det här ämnet så jag ber er ha överseende om det finns några fel i detta.

Nya medlemmar

725- Christer & Marie Lundholm i Ärla

726- Klas & Jane Almberg i Västerås

727- Mats & Ulla Thid i Adelsö

728- Tony Johansson i Västerås

729- Sonja Nilsson i Varberg

730- Örjan & Ingela Gillberg i Östersund

Kör försiktigt och var rädda om varandra så ses vi snart

Jeanette Ulriksfors/ Ordförande