Ordförande har ordet
Hej mina vänner
Hoppas att allt är bra med alla våra medlemmar. I våran familj flyter livet på och vi är nöjda. Vi har haft vår husbil på service och fått motorn fixad som Fiat kallade till, så nu hoppas vi kunna rulla mycket i sommar. Om man nu ska säga någon nackdel med att åka på vintern så är det att bilen blir så otroligt smutsig, men det är bara att tvätta så fort det blir plus- grader.
Inom kort så kommer f ö anmälan till årsmötet att presenteras här på hemsidan.
Elmia
Det finns fortfarande ett fåtal biljetter kvar till Elmiamässan onsdagen 5 -sep- söndagen 9 sep.
Önskar man köpa biljett till mässan ska ni skicka ett mail till kassör Maritha Johansson : val_borg@hotmail.com (OBS understrecket i adressen) och samtidigt sätta in 1 200 kr på klubbens BG-konto 771-8919.
I anmälan ska ni skriva namn, medlemsnummer och mailadress så vi kan nå er. Maritha kommer att bekräfta om ni erhållit en biljett.
KABE:s VD Får Nytt Jobb
Efter två år som VD för Kabe lämnar Peter Carenborn sitt uppdrag för att t v bli ansvarig för KABE Adria Center i Öggestorp samt konsumentförsäljningen av Kabes-, Adrias-, och Kamas fritidsprodukter.
Med omedelbar verkan tar koncernchef Alf Ekström över som VD.
-Vi tackar Peter för hans insatser i Kabe och är glada för att han under en tid blir kvar i koncernen, skriver Kabe i ett pressmeddelande.
Kabe har redan inlett en rekryteringsprocess för att hitta en ny VD
Lite om Lastbilar
Jag har fått frågan om hur det är att köra lastbil, så tänkte skriva lite om det. Först om hastigheten; Svenska lastbilar med släp har ALLTID hastighets-begränsning på 80 Km/t.
De ska också vara spärrade på 89 km och med bara lastbil så får man köra 89 på motorväg.
Förarregler: För att få köra lastbil yrkesmässigt krävs vid sidan av körkortet, ett s k YKB-kort, dvs Yrkeskompetens bevis. Den som tog lastbilskörkort före 2009 ska gå 35 timmar kurs och kostnaden är ca 6 000 kr.
För ”nybörjare” som tagit körkort efter 2009 så är kursen 140 timmar till en kostnad på ca 20 000 kr. Detta kort ska förnyas vart femte år. Kortet gäller i hela EU och för alla som kör lastbil.
Alla tunga lastbilar har en färdskrivare. I en digital färdskrivare har man ett kort som påminner om ett körkort som man sätter i färdskrivaren vid dagens början som sedan registrerar alla körningar och raster. Man får köra max 9 timmar per dag, Förare kan vid två tillfällen på två veckor utöka till 10 timmars körtid som då måste kompenseras till kommande vecka. Färdskrivaren måste besiktigas vart annat år vid en godkänd verkstad.
Några priser:
En timmerbil kostar ca två miljoner kr,
En kran ca 600 000 kr
Släp ca 90 0000 kr
Ett normalt timmerbilsekipage väger olastad 20-23 ton.
Man får idag köra ett ekipage på 64 ton på svenska vägar.
Bilen får väga max 26 ton och släpet max 38 ton.
Alla tunga fordon ska besiktigas varje år. Ägare av en svensk lastbil betalar ca 12 000 kr i vägavgift varje år. Även utländska bilar betalar vägavgift och kostnaderna baseras på bilens vikt och på den tid bilen körs i Sverige.
Jag är ingen expert på det här ämnet så jag ber er ha överseende om det finns några fel i detta.
Nya medlemmar
725- Christer & Marie Lundholm i Ärla
726- Klas & Jane Almberg i Västerås
727- Mats & Ulla Thid i Adelsö
728- Tony Johansson i Västerås
729- Sonja Nilsson i Varberg
730- Örjan & Ingela Gillberg i Östersund
Kör försiktigt och var rädda om varandra så ses vi snart
Jeanette Ulriksfors/ Ordförande